Workshop: Ideeën realiseren met Hout: labyrinten anders bekeken

Doel van deze workshop gericht op scholen en schoolgroepen is om op een creatieve wijze een speellabyrint (groot labyrint waar bij een knikker vanaf een startpunt naar een einddoel moet bewogen worden) te bouwen dat later kan gebruikt worden in een spelcontext.

Deelnemers krijgen een introductie in hoe labyrinten eruit kunnen zien. Daarnaast worden verschillende bouwstenen en materialen toegelicht (houtsoorten, PVC elementen, machines, en mogelijkheden …).

Na deze introductie gaan deelnemers in teams van 3-4 personen aan de slag en ontwerpen eerst op papier (getekend) en daarna in 3D in karton of met LEGO de design van het labyrint. Doel van de te ontwerpen labyrinten is dat deze kunnen opgelost worden met twee personen door het labyrint te bewegen. Nadat de haalbaarheid van het ontwerp geëvalueerd is, wordt op basis van dit plan een houten definitieve versie van het labyrint gebouwd. Bij de definitieve bouw van kunnen tal van mogelijkheden aangeboden worden afhankelijk van het niveau van de deelnemers, de duur van de activiteit en het beschikbare budget. Deelnemers zullen leren omgaan met bepaalde basis technieken houtbewerking maar zullen ook extra mogelijkheden gedemonstreerd zien (vbv. Schaven, CNC en LASER snijden, … etc.). Aan het einde van de workshop nemen deelnemers de gerealiseerde werkstukken mee naar huis.

Locatie: Ter plaatse bij TiDee of op locatie (indien op locatie, dan worden basis benodigdheden op voorhand besproken. In dit geval zal geen gebruik kunnen gemaakt worden van meer geavanceerde technologieën zoals CNC en Lasersnijden).

Duur: Sessie duurt een volle dag (3 uur voormiddag + 3-4 uur namiddag).

Kostprijs: 15 euro per persoon + algemene kosten voor extra materiaal (in onderling overleg – afhankelijk van grootte labyrint en eventuele speciale extra materialen)

STEM Context: deze activiteit past binnen de doelstellingen van STEM onderwijs. De volgende STEM doelen komen uitgebreid aan bod:

  • Probleemoplossend leren
  • Vaardig en creatief onderzoeken en ontwerpen
  • Denken, redeneren, modelleren en abstraheren
  • Samenwerken in teamverband
  • Verwerven en interpreteren van informatie
preloader